Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020

Η Μαριάν κλαίει: Επειδή η δημιουργία είναι αντίσταση και η αντίσταση δημιουργία

Το σύμβολο της Δημοκρατίας της Γαλλίας, η Μαριάν, τα ξημερώματα της περασμένης Δευτέρας δάκρυσε. Στάλες “αίματος” κυλούσαν από τα μάτια της στο μεγάλο πορτρέτο που φέρει την υπογραφή του Obey και κοσμεί ένα τεράστιο τοίχο στο 13ο διαμέρισμα του Παρισιού. Το τρίπτυχο της γαλλικής δημοκρατίας “Ελευθερία – Ισότητα – Αδελφοσύνη” καλύφθηκε με λευκή μπογιά και δίπλα στον τοίχο γράφτηκε “Marianne de pleure”: Η Μαριάν κλαίει.

Ήταν η απάντηση γραφιστών του δρόμου στο Παρίσι. Με αυτόν τον τρόπο ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα “η Μαριάν κλαίει” (#MariannePleure) για αντίδραση καλλιτεχνών και πολιτών απέναντι στο παράλογο που ζούμε, που είχε απευθύνει η ομάδα Concorde μέσα από την ιστοσελίδα της και την ιστοσελίδα της hiya.fr τις μόλις προηγούμενες ημέρες. Είχε προηγηθεί ένα διήμερο διαδηλώσεων σε όλη τη Γαλλία, το Σάββατο ενάντια του νόμου ¨καθολικής ασφάλειας”, του νομοσχεδίου “διαχωρισμού” και την Κυριακή η αντίδραση του καλλιτεχνικού κόσμου της Γαλλίας στο συνεχιζόμενο lock down, όλες πνιγμένες μέσα από την αστυνομική βία και την καταστολή που αποτελεί πλέον καθημερινότητα όχι μόνο στη γαλλική πρωτεύουσα.

Σχολιάστηκε ως επιστροφή στις ρίζες της τέχνης του γκράφιτιστυλ και νόημα ενωμένα με μια ποιητική προσέγγιση, ζωντανή τέχνη του δρόμου. Ως συνεισφορά στο #MariannePleure ένα υπέροχο αφιέρωμα στη ζωγραφική του δρόμου. ‘Ενα ειρωνικό σχόλιο προς τον ίδιο τον Μακρόν που ένα αντίγραφο του γκράφιτι του Obey κοσμεί το γραφείο του από όπου περήφανα κάνει επίσημες δηλώσεις.

Πριν από λίγες μέρες, μεταφέραμε ένα κάλεσμα στη δημιουργία, σαν ένα μπουκάλι στη θάλασσα. Πολλοί από εμάς αισθανθήκαμε αβοήθητοι, βλέποντας γεγονότα να ξεδιπλώνονται μπροστά στα μάτια μας. Η αστυνομική βία, η αυταρχική μετατόπιση της εξουσίας, η παρακμή των αξιών που υποτίθεται ότι μας ενώνουν: όλες αυτές οι κρίσεις συνδέονται χωρίς να μπορούμε να δράσουμε. Αποκλεισμένοι στην ασφυξία της καθημερινής ζωής, αυτή η κλήση παρουσιάστηκε ως φούσκα αέρα: για δημιουργία, για έκφραση, για δημιουργία αντίστασης απέναντι στον απειλούμενο κόσμο μας. Είχαμε αρχίσει να παρουσιάζουμε πρωτότυπες δημιουργίες στο Instagram και χαρήκαμε που η έκκλησή μας βρήκε ανταπόκριση από πολλούς καλλιτέχνες.

Και μετά το απόγευμα της Κυριακής, φτάνει ένα μάλλον κρυπτογραφημένο μήνυμα: «Είδαμε την κλήση σας, ετοιμάζουμε ένα μεγάλο πράγμα. Θα σας αρέσει. Ετοιμαστείτε, θα σας ενημερώσουμε στη νύχτα ». Η θεαματική δράση φαίνεται ότι θα εκδηλωθεί κάπου, αλλά όλα είναι θολά. Μέχρι το πρωί (σ.σ.της Δευτέρας 14.12) με ένα email, περίπου στις 4 π.μ., κενό από οποιοδήποτε περιεχόμενο εκτός από 2 συνημμένα: μια φωτογραφία και ένα κείμενο.

Όλα γίνονται ξεκάθαρα: η γιγαντιαία Marianne του Obey, ορατή στη γωνία της rue Nationale και της λεωφόρου Vincent Auriol στο 13ο διαμέρισμα του Παρισιού, έχει τροποποιηθεί. Οι 3 λέξεις (Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη), που απλώνονται στο πλάτος της πρόσοψης, έχουν διαγραφεί με λευκό χρώμα, ενώ η Μαριάννα τώρα κλαίει με κόκκινα δάκρυα…

Με αυτό τον τρόπο περιγράφεται το χρονικό ενός πολιτικού ακτιβισμού από την ιστοσελίδα Hiya και αναφέρεται ότι στην άκρη της παρέμβασής τους αυτής οι καλλιτέχνες τοποθέτησαν το hashtag στον τοίχο. #MariannePleure.

Ένα μεγάλο καλλιτεχνικό και οπτικό σοκ, το οποίο αφηγείται κομψά τη βία του κόσμου μας και τον επείγοντα χαρακτήρα που όλοι αισθανόμαστε. Το να γράφεις στους τοίχους είναι η πιο αγνή μορφή ελεύθερης ομιλίας, μας θυμίζουν. Ο δρόμος είναι δικός τους και τον παίρνουν. Πάντα με κομψότητα, “η μορφή είναι η ουσία που ανεβαίνει στην επιφάνεια”, είχε πει ο Βίκτωρ Ουγκό.

Βλέπουμε επίσης την απόρριψη της «μουμιοποίησης» που επιθυμούν οι χορηγοί ενός έργου, το οποίο διαστρεβλώνει την ίδια την έννοια της τέχνης του δρόμου. Οι καλλιτέχνες υπερασπίζονται, με αυτή τη δημιουργία, μια σύγχρονη τέχνη σε αέναη κίνηση, που εκφράζει άμεσα τους μετασχηματισμούς της πόλης, τις εξεγέρσεις της, τις διαθέσεις της, τις αλλαγές της. Μια τέχνη που αρνείται κλειστά μέρη και ακινησία, για να αναπνέει καλύτερα τον αέρα των καιρών και να εκφράσει τη συνείδησή μας.

Το κείμενο που συνόδευε τη φωτογραφία είναι ένα σύντομο μανιφέστο, δυνατό, με τον μυστηριώδη τίτλο “LREM-NRV”. Έχει πανκ και καταστασιακές επιρροές, αλλά και μαρξιστικές και νιχιλιστικές αιχμές. Συνομιλεί με την τοιχογραφία και μιλά για τη Δημοκρατία που είναι νεκρή και προκαλεί “Ανοίξτε τα μάτια σας”

Η παρέμβαση αυτή ακολουθήθηκε από δεκάδες άρθρα και σχόλια στον γαλλικό τύπο, κυρίαρχη όμως παρέμενε η ερώτηση για τη στάση του ίδιου του δημιουργού του αμερικανού Shepard Fairey “OBEY”. Η απάντηση του ακριβοπληρωμένου πλέον καλλιτέχνη ήρθε μία ημέρα μετά στη σύνταξη του HIYA από το γραφείο Τύπου του καλλιτέχνη. Είμαι δίπλα σε όλους αυτούς που διαμαρτύρονται ενάντια στην αδικία, αν αυτό ήθελε να είναι αυτή η ενέργεια, το καταλαβαίνω” γράφει στην αρχή της επιστολής του. Αναφερόμενος στο τρίπτυχο της γαλλικής δημοκρατίας διευκρινίζει πως οι λέξεις αυτές είναι όμορφες όταν “ισχύουν πραγματικά”.

Στη συνέχεια κυκλοφόρησε και ένα εντυπωσιακό βίντεο από τους ίδιους τους καλλιτέχνες που πραγματοποίησαν την παρέμβαση που όπως και στο κείμενο τους συνδέουν τη δράση τους που την έχουν κινηματογραφήσει από την αρχή ώς το τέλος με τις τελευταίες κινητοποιήσεις στη Γαλλία ενάντια στο νόμο που απαγορεύει την κινηματογράφηση αστυνομικών και δυνάμεων καταστολής, αλλά και το τελευταίο νομοσχέδιο για τον διαχωρισμό, που επίσης απασχολεί μεγάλο τμήμα του μανιφέστου τους.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Μαρίνα Γ. Μεϊντάνη,https://infolibre.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ξανά “μίνι Ασφαλιστικό”

Νέο κεφάλαιο στην ιδιωτική ασφάλιση ανοίγει η κυβέρνηση Νέο γύρο επίθεσης ενάντια στο ασφαλιστικό ετοιμάζει η κυβέρνηση. Εντός του Νοεμβρίου...