Χρήστος Κάτσικας

            Αφού αγνόησε συστηματικά και προκλητικά η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ μια σειρά προτάσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας (με πρώτη και κύρια τη διαμόρφωση συνθηκών ελάχιστου συγχρωτισμού στις τάξεις με τη μείωση των μαθητών ανά τάξη) για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία, εντείνει τα απαγορευτικά μέτρα με τη Ν. Κεραμέως να ανακοινώνει τo κλείσιμο και των Δημοτικών, των Νηπιαγωγείων και των Παιδικών Σταθμών όλης της χώρας.

            Συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε από την υπουργό Παιδείας: «Από τη Δευτέρα 16 Νοεμβρίου και για δύο εβδομάδες αναστέλλεται η δια ζώσης λειτουργία των δομών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα. Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία παραμένουν κλειστά, όπως και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της χώρας, μέχρι και τις 27 Νοεμβρίου.

Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα λειτουργήσει εξ αποστάσεως με δύο αλληλένδετους τρόπους, με την εκπαιδευτική τηλεόραση και τη σύγχρονη τηλεκπαίδευση».

            Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας  «οι Διευθύνσεις των σχολείων σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα καταρτίσουν πρόγραμμα σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Η τηλεκπαίδευση θα ξεκινήσει την Τετάρτη, θα είναι υποχρεωτική, και θα πραγματοποιείται από τις 2 έως τις 5 μμ. για τα Δημοτικά, και 2 με 4:20 για τα Νηπιαγωγεία».

            Η υπουργός υποστήριξε ότι προκρίθηκε το μεσημεριανό/απογευματινό ωράριο τηλεκπαίδευσης «αφενός, για να διευκολυνθούν οι οικογένειες, είτε επειδή έχουν μεγαλύτερα παιδιά που θα έχουν τηλεκπαίδευση τις πρωινές ώρες είτε επειδή οι γονείς τηλε-εργάζονται, και επίσης όλοι κάνουν χρήση συσκευών για την εξ αποστάσεως εργασία ή εκπαίδευση, αφ’ ετέρου για να περιορίσουμε την ταυτόχρονη χρήση όλων των δικτύων από μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενους κ.ο.κ.»

            Πέραν των άλλων σοβαρών ζητημάτων με τα οποία συνδέεται η λεγόμενη τηλεκπαίδευση σε τόσο νεαρές ηλικίες, η υποχρεωτικότητα που επιχειρεί το ΥΠΑΙΘ με την επίκληση της πανδημίας εισάγει μονοδιάστατη μεθοδολογία εφαρμογής της συνταγματικής αρχής παροχής δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης σε έκτακτες συνθήκες χωρίς να χορηγεί τα απαραίτητα μέσα που θα την εξασφαλίζουν σε μαθητές/εκπαιδευτικούς, χωρίς να λαμβάνει υπόψιν τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές συνθήκες και δυνατότητες που μόνο οι εκπαιδευτικοί και οι σύλλογοι διδασκόντων μπορούν να αξιολογήσουν.

            Αλλά ας δούμε τις παρεκτροπές με μια σειρά:

            Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε σε κλίμα «πανηγυρικό» ότι έχει εξασφαλίσει 65.965 φορητές συσκευές αξίας άνω των20 εκατ. ευρώ μέσωΕΣΠΑ. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας λέει τη μισή αλήθεια.

            Όπως σημειώνει ο Μπάμπης Πολυχρονιάδης στις 16 Ιουλίου το υπουργείο είχε προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια tablet προϋπολογισμού 12,1 εκατ. ευρώ, ο οποίος «έσπαγε» σε έξι τμήματα με γεωγραφικά κριτήρια. Μόλις πριν λίγες μέρες υπογράφηκε η πρώτη από τις έξι συμβάσεις με την εταιρεία «Άκτιβ Κομπιούτερ Σύστεμς» αξίας 1.921.506 ευρώ για την προμήθεια 7.866 συσκευών tablet. Δηλαδή, 244 ευρώ ανά τεμάχιο. Βάση της σύμβασης, η εταιρεία έχει περιθώριο 45 μέρες για να παραδώσει τα tablet, δηλαδή μέχρι τα Χριστούγεννα (σ.σ. μπορεί βέβαια και νωρίτερα).

            Από τα υπόλοιπα 5 «τμήματα» του διαγωνισμού έχουν επιλεγεί προμηθευτές για άλλα δύο (με τιμές ανά τεμάχιο στα 226 ευρώ ο ένας και στα 245 ευρώ ο άλλος) για ποσότητες 7.866 και 7.944 tablet αντίστοιχα. Είναι άγνωστο, όμως, αν και πότε θα υπογραφούν οι συμβάσεις καθώς αναμένεται έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
            Για τα άλλα 3 «τμήματα» του διαγωνισμού απλά… αγνοείται η τύχη τους! Το υπουργείο Παιδείας έδωσε χθες και λίστα με εταιρείες, φορείς και ιδιώτες που δώρισαν 5.098 tablet συνολικής αξίας 961.300 ευρώ (σ.σ. δηλαδή αν ήθελε το υπουργείο μπορούσε στο διαγωνισμό να πάρει και tablet με 190 ευρώ το τεμάχιο, αλλά δεν βαριέσαι…).

            Με απλά λόγια, υπάρχουν ήδη τα tablet από τις δωρεές και σε αναμονή τα 7.866 του πρώτου «τμήματος» του διαγωνισμού, που το επιτελικό κράτος των αρίστων προκήρυξε τον Ιούλιο και ακόμη δεν έχει φέρει εις πέρας…
Και αυτό είναι πρόβλημα κυρίως αν μπουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τα παιδιά του δημοτικού τις επόμενες μέρες.

            2. Όπως σωστά υπογραμμίζει η δασκάλα Φωτεινή Καββαδία το ΥΠΑΙΘ αποφάσισε και διέταξε ότι τα παιδιά των δημοτικών και των νηπιαγωγείων και οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θα κάνουν υποχρεωτικά σύγχρονη εξ αποστάσεως από τις 2-5 μ.μ. γιατί το πρωί οι υπολογιστές που δεν έστειλε, αλλά πλήρωσαν από την τσέπη τους οι οικογένειες, είναι απασχολημένοι στην τηλεργασία ή τους απασχολούν τα μεγαλύτερα παιδιά ως μαθητές γυμνασίου και λυκείου ή ως φοιτητές. Επίσης για να μη φορτωθούν και κρασάρουν οι πλατφόρμες που το υπουργείο Παιδείας που δεν αναβάθμισε τους τελευταίους 8 μήνες. Με λίγα λόγια ανακοίνωσε την καταστρατήγηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

            3.  Σύμφωνα με καταγγελία η δημόσια τηλε «εκπαίδευση» μέσω τηλεφώνου Call-in WebEx με αστική χρέωση την οποία έχει προτείνει το ΥΠΑΙΘ σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους όταν δεν υπάρχει δυνατότητα διαδικτύου δεν είναι καθόλου δωρεάν.

            Δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι αφορά σε δωρεάν κλήση και υπηρεσία αλλά όπως φαίνεται έχει χρέωση.

Οι οδηγίες είναι ως εξής: Σε περίπτωση που ο μαθητής δεν έχει Η/Υ ή κινητό τηλέφωνο ή σήμα 3G/4G οι οδηγίες της τηλε «εκπαίδευσης» δίνουν σαν εναλλακτικό τρόπο σύνδεσης τη σύνδεση στο μάθημα μέσω σταθερού τηλεφώνου (call-in) για να ακούει το μάθημα τηλεφωνικά. Το τηλέφωνο για να συνδεθεί ο μαθητής είναι το 211 9902394, δηλαδή σταθερό τηλέφωνο ιδιωτικού παρόχου και όχι γραμμή μηδενικής χρέωσης (800-κάτι). Η χρέωση από σταθερό τηλέφωνο ΟΤΕ (Cosmote), αν δεν υπάρχει πρόγραμμα απεριορίστων κλήσεων σε σταθερά, είναι η κλασική χρέωση για σταθερά: 0.18€/λεπτό. Δηλαδή 10.8€/ώρα

            Συνεπώς, για ωράριο 3 διδακτικών ωρών το κόστος είναι περίπου 100€ για πέντε ημέρες πάνω από 400 ευρώ το μήνα. Να θυμίσουμε ότι: Η ισότιμη πρόσβαση στη δημόσια παιδεία είναι δικαίωμα (Αρθρο 16 του Ελληνικού Συντάγματος).